Методична скарбничка



УРОК №3
Тема:    «Неопалима купина», «Як виникли Карпати», «Чому в морi є перли i мушлі», «Уявлення про добро i зло».
Мета:    навчальна:  подальше ознайомлення з мiфологiчними творами, робота над виразним читанням, вмінням визначати тему, ідею, аналiзувати твiр.
виховна:   виховувати повагу до історії своєї країни, допитливість, бережливе ставлення до природи.
розвиваюча:  розвивати  мовлення, мислення, творчу уяву.
Обладнання:   наочність, дидактичний матеріал.
                              
                                                           Хiд уроку  
Добро не помре,а зло зникне.
1. Органiзацiя класу.
2. Актуалiзацiя знань, мотивація навчальної дiяльностi.
1) Тест за творами «Берегиня», «Дажбог».
1.1 Дажбог був богом:
    а) Сонця;
    б)Мiсяця;
    в)Землi;
    г)Дощу;
2.1 Обличчя Дажбога уявлялось:
    а) прозорим;
    б) подібним до людського;
    в) подібним до сонячного кола;
    г) подiбним до зірки;
3.1 Дажбог уособлював:
    а) доброту;
    б) справедливість;
    в) мужність;
    г) радість;
4.1 До Сварога i Берегинi постiйно приходили:
    а) боги;
    б)люди;
    в) друзі;
    г) звiрi;
5.1 Сварог i Берегиня навчили людей:
    а) будувати хати;
    б) чаклувати;
    в) лiтати;
    г) воювати;
6.1 Коли лютував Чорнобог, тодi:
    а) йшов дощ;
    б) дув сильний вiтер;
    в) Земля тряслась i гойдалась;
    г) все навколо зникало;
7.1 Чорнобогове вiйсько складалось з:
    а) людей;
    б) вовків;
    в) левів;
    г) ящерів;
8.1 Вiйсько Чорнобога зупинилось перед:
    а) мечами сварожичiв;
    б) палаючими смолоскипами Сварога;
    в) Берегинею;
    г) стадом вовків;
9.1 На вбраннi Берегинi були вишитi:
    а) сонячнi променi;
    б) зірки;
    в) квiти;
    г) червонi стрiли Перуна;
10.1 Як загинуло вiйсько Чорнобога:
    а) потопилося в рiчцi Росi;
    б) потопилося в Днiпрi;
    в) розбiглося;
    г) розчинилося у повiтрi;
11.1 Берегиню вважають богинею:
    а) мудрості;
    б) добра;
    в) краси i охоронницею;
    г) мужності i сміливості;
12.1 Визначити тему твору «Берегиня».
2) Гра «Вiднови речення».
    Мiф – це розповiдь,…….., його будову, про богів i……., рiзних…….iстот.
    Мiфи бувають - ……., астральнi,……. .
    Фольклор - ……. Творчість.
    Легенда – це розповiдь казкового чи…….характеру про……. або……. й діяльність……. .
    Легенди бувають: міфологічні, …….,……. .
3. Оголошення теми, мети.
Ми пригадали з вами визначення, що таке легенда, якi види легенд бувають, тому що сьогодні на уроцi вивчатимемо такi легенди «Неопалима купина», «Як виникли Карпати», «Чому в морi є перли та мушлі».
               Iнтерактивна вправа «Мiкрофон»
    Дати вiдповiдь на питання: «чого хочу навчитися, що нового дізнатися на уроцi».
4. Робота з новим матеріалом.
1) Словникова робота.
    Купина – це лiсова трав’яниста рослина з бiлими квiтами, подібна на конвалію.
2) Робота з пiдручником с.14-15.
2.1 Виразне читання учнями тексту «Неопалима купина».
2.2 Складання плану.
2.3 Бесiда на сприйняття.
- Коли вiдбувалися події?
- Що пропонували? Що пообiцяли?
- Якою була відповідь на лист?
- В чому був секрет зілля?
- Описати, як палав кущ.
Що мали на увазi захисники Дорогобужа, давши таку вiдповiдь на ультиматум?
- Як закінчується твiр?
3) Робота з текстом «Як виникли Карпати» с.15-18.
    3.1 Додаткова інформація: індивідуальне повідомлення учні про Карпати демонстрація наочності.
    3.2 Робота з текстом.
    Перш нiж ми прочитаємо твiр, спробуйте за схемою скласти власний варiант сюжету:
       

1.3  Виразне читання тексту, обговорення змісту.
Питання до 1-ої частини:
    - Як колись виглядала наша земля?
    - Хто був володарем?
    - Зачитати опис Силуна.
    - Знайдіть і зачитайте опис помешкання.
    - Де спав Силун?
    - В яких умовах жили слуги Силуна?
    - Про що це свідчить?
    - Звідки взявся Карпо Дніпровський?
    - За що його полюбили люди?
    - На що наважився, коли йому виповнилося 20 років?
    - Зробіть припущення,що буде далі?
    Питання до 2-ої частини:
    -  Розмова відбулася вночі між Карпом і Силуном?
    - Що вразило Силуна?
    - Про які риси характеру свідчить вчинок Силуна?
    - Куди погодився відпустити хлопця Силун?
    - Отже, на вашу думку, що може статися далі?
Фізхвилинка. Діти приймають зручне положення, під музику (скрипка, трембіта тощо намагаються уявити Карпати).
    Питання до 3-ої частини:
    - Коли Карпо відчув у собі непереможну силу?
    - Звідки ж взялася та сила?
    - Від чого розкололася матінка-земля?
    - Де опинився Силун?
    - Як гори ставали вищими?
    - Чому там, де Гуцульщина,там  найвищі гори?
    - Чому озеро назвали Синевирським?
    - Чому горам дали назву Карпати?
    - Як же зажили люди?
    - Чи сподобався твір?
    - В чому полягав конфлікт між героями?
    - Чи погоджуєтися з кінцівкою?
    - Чий варіант більше сподобався (На початку діти розповідали власні варіанти розгортання сюжету).
    Обираємо кращий варіант.
    -Чому навчив нас цей твір?
    Визначити тему та ідею твору.
    Тема: розповідь про виникнення гір Карпат.
     Ідея: уславлення справедливості, хоробрості, чесної праці. Засудження жадібності, егоїзму, кривди над простою людиною.
4)Виразне читання легенди «Чому в морі перли і мушлі» .
     Мушля – це захисний скелетний утвір, що вкриває тіло багатьох найпростіших, більшості молюсків.
     Перлина – виникає всередині мушлі, коли туди потрапляє стороння речовина, схожа на перламутрове зерно кулястої форми.
    Бесіда на сприйняття твору:
    - Чому хлопець і дівчина зустрічалися таємно?
    - Про що попросили царя?
    - Чому цар не хотів оддавати дочку за бідного?
    - Що задумав цар?
    - Чому дівчина вирішила померти?
    - Хто підплив до дівчини, що наказав?
    - З чого утворилися перли та мушлі?
    - Чим скінчилась легенда?
    Отже, ми з вами прочитали три легенди.
    В кожній діють  дві рушійні сили: добро і зло. Давайте спробуємо визначити, що ж таке добро, а що таке зло.
    Проблемне питання                
1-й варіант – дати визначення «добро»
 2-й варіант – дати визначення «зло»
    А тепер ваші визначення порівняємо із словником:

Добро:категорія етики,якою позитивно оцінюють певну поведінку,явища чи подіі.Протистоіть злу,поганому, руйнівному.Людській волі є властивим бажання добра,краси,щастя.

Зло:щось погане,протилежне добру.Все ,що викликає в нас незадоволення,огиду, або оцінюється нами негативно і протиставляється благу.
5)Узагальнення і закріплення матеріалу.
1. Заповнити схему за прочитаними творами.
Діти самостійно заповнюють схему і зачитують результати.

6) Підсумок уроку.
   « Уявний мікрофон  №2». Давайте зробимо висновки,  чи справдилися наші очікування від уроку?Що вразило? Що найбільше запам’яталося.
7) Домашне завдання.

    До легенди «Як виникли Карпати» скласти 10-ть тестових питань. Написати власну легенду про виникнення о. Хортиця.


1 коментар: