УРОК
№3
Тема: «Неопалима купина», «Як виникли
Карпати», «Чому в морi є перли i мушлі», «Уявлення про добро i зло».
Мета: навчальна: подальше ознайомлення з мiфологiчними творами,
робота над виразним читанням, вмінням визначати тему, ідею, аналiзувати твiр.
виховна: виховувати повагу до історії своєї країни,
допитливість, бережливе ставлення до природи.
розвиваюча: розвивати мовлення, мислення, творчу уяву.
Обладнання: наочність, дидактичний матеріал.
Хiд уроку
Добро не помре,а зло зникне.
1. Органiзацiя класу.
2. Актуалiзацiя знань, мотивація навчальної дiяльностi.
1) Тест за творами «Берегиня»,
«Дажбог».
1.1 Дажбог був богом:
а) Сонця;
б)Мiсяця;
в)Землi;
г)Дощу;
2.1 Обличчя Дажбога уявлялось:
а) прозорим;
б) подібним до людського;
в) подібним до сонячного кола;
г) подiбним до зірки;
3.1 Дажбог уособлював:
а) доброту;
б) справедливість;
в) мужність;
г) радість;
4.1 До Сварога i Берегинi
постiйно приходили:
а) боги;
б)люди;
в) друзі;
г) звiрi;
5.1 Сварог i Берегиня навчили
людей:
а) будувати хати;
б) чаклувати;
в) лiтати;
г) воювати;
6.1 Коли лютував Чорнобог,
тодi:
а) йшов дощ;
б) дув сильний вiтер;
в) Земля тряслась i гойдалась;
г) все навколо зникало;
7.1 Чорнобогове вiйсько складалось
з:
а) людей;
б) вовків;
в) левів;
г) ящерів;
8.1 Вiйсько Чорнобога
зупинилось перед:
а) мечами сварожичiв;
б) палаючими смолоскипами Сварога;
в) Берегинею;
г) стадом вовків;
9.1 На вбраннi Берегинi були
вишитi:
а) сонячнi променi;
б) зірки;
в) квiти;
г) червонi стрiли Перуна;
10.1 Як загинуло вiйсько
Чорнобога:
а) потопилося в рiчцi Росi;
б) потопилося в Днiпрi;
в) розбiглося;
г) розчинилося у повiтрi;
11.1 Берегиню вважають богинею:
а)
мудрості;
б) добра;
в) краси i охоронницею;
г) мужності i сміливості;
12.1 Визначити тему твору «Берегиня».
2) Гра
«Вiднови речення».
Мiф – це розповiдь,…….., його будову, про
богів i……., рiзних…….iстот.
Мiфи бувають - ……., астральнi,……. .
Фольклор - ……. Творчість.
Легенда – це розповiдь казкового чи…….характеру
про……. або……. й діяльність……. .
Легенди бувають: міфологічні, …….,……. .
3. Оголошення теми, мети.
Ми
пригадали з вами визначення, що таке легенда, якi види легенд бувають, тому що
сьогодні на уроцi вивчатимемо такi легенди «Неопалима купина», «Як виникли
Карпати», «Чому в морi є перли та мушлі».
Iнтерактивна вправа «Мiкрофон»
Дати вiдповiдь на питання: «чого хочу
навчитися, що нового дізнатися на уроцi».
4. Робота з новим
матеріалом.
1)
Словникова робота.
Купина – це лiсова трав’яниста рослина з
бiлими квiтами, подібна на конвалію.
2) Робота з пiдручником с.14-15.
2.1
Виразне читання учнями тексту «Неопалима купина».
2.2
Складання плану.
2.3
Бесiда на сприйняття.
-
Коли вiдбувалися події?
- Що
пропонували? Що пообiцяли?
- Якою
була відповідь на лист?
- В
чому був секрет зілля?
-
Описати, як палав кущ.
Що
мали на увазi захисники Дорогобужа, давши таку вiдповiдь на ультиматум?
- Як
закінчується твiр?
3) Робота з текстом «Як
виникли Карпати» с.15-18.
3.1
Додаткова інформація: індивідуальне повідомлення учні про Карпати демонстрація
наочності.
3.2
Робота з текстом.
1.3
Виразне читання тексту, обговорення змісту.
Питання до 1-ої частини:
- Як колись виглядала наша земля?
- Хто був володарем?
- Зачитати опис Силуна.
- Знайдіть і зачитайте опис помешкання.
- Де спав Силун?
- В яких умовах жили слуги Силуна?
- Про що це свідчить?
- Звідки взявся Карпо Дніпровський?
- За що його полюбили люди?
- На що наважився, коли йому виповнилося 20
років?
- Зробіть припущення,що буде далі?
Питання
до 2-ої частини:
- Розмова відбулася вночі між Карпом і Силуном?
- Що вразило Силуна?
- Про які риси характеру свідчить вчинок
Силуна?
- Куди погодився відпустити хлопця Силун?
- Отже, на вашу думку, що може статися
далі?
Фізхвилинка. Діти приймають
зручне положення, під музику (скрипка, трембіта тощо намагаються уявити
Карпати).
Питання
до 3-ої частини:
- Коли Карпо
відчув у собі непереможну силу?
- Звідки ж взялася та сила?
- Від чого розкололася матінка-земля?
- Де опинився Силун?
- Як гори ставали вищими?
- Чому там, де Гуцульщина,там найвищі гори?
- Чому озеро назвали Синевирським?
- Чому горам дали назву Карпати?
- Чи сподобався твір?
- В чому полягав конфлікт між героями?
- Чи погоджуєтися з кінцівкою?
- Чий варіант більше сподобався (На початку
діти розповідали власні варіанти розгортання сюжету).
Обираємо кращий варіант.
-Чому навчив нас цей твір?
Визначити
тему та ідею твору.
Тема:
розповідь про виникнення гір Карпат.
Ідея: уславлення
справедливості, хоробрості, чесної праці. Засудження жадібності, егоїзму,
кривди над простою людиною.
4)Виразне читання легенди «Чому в морі перли і мушлі»
.
Мушля – це захисний скелетний утвір, що вкриває тіло багатьох
найпростіших, більшості молюсків.
Перлина – виникає всередині мушлі, коли туди потрапляє стороння
речовина, схожа на перламутрове зерно кулястої форми.
Бесіда на сприйняття твору:
- Чому хлопець і дівчина
зустрічалися таємно?
- Про що попросили царя?
- Чому цар не хотів оддавати
дочку за бідного?
- Що задумав цар?
- Чому дівчина вирішила померти?
- Хто підплив до дівчини, що
наказав?
- З чого утворилися перли та мушлі?
- З чого утворилися перли та мушлі?
Отже, ми з вами прочитали три
легенди.
В кожній діють дві рушійні сили: добро і зло. Давайте
спробуємо визначити, що ж таке добро, а що таке зло.
А тепер ваші визначення
порівняємо із словником:
Добро:категорія етики,якою позитивно оцінюють певну поведінку,явища чи
подіі.Протистоіть злу,поганому, руйнівному.Людській волі є властивим бажання
добра,краси,щастя.
Зло:щось погане,протилежне добру.Все ,що викликає в нас
незадоволення,огиду, або оцінюється нами негативно і протиставляється благу.
5)Узагальнення і закріплення матеріалу.
5)Узагальнення і закріплення матеріалу.
« Уявний
мікрофон №2». Давайте зробимо
висновки, чи справдилися наші очікування
від уроку?Що вразило? Що найбільше запам’яталося.
7) Домашне завдання.
До легенди «Як
виникли Карпати» скласти 10-ть тестових питань. Написати власну легенду про виникнення
о. Хортиця.
Дуже цікаво, мені сподобалось, дякую.
ВідповістиВидалити